Słuch i problemy ze słuchem cz. 1

Chciałyśmy poruszyć również temat niedosłuchu u dzieci, który w dzisiejszych czasach jest dość dużym problemem. Jak go wykryć? Jak w porę zauważyć czy nasze dziecko ma z tym problem? Jakie badania zrobić? Gdzie się udać? Gdzie szukać wsparcia? Na te i wiele innych pytań postaramy się udzielić odpowiedzi. Zaczynamy nasz cykl artykułów związanych z niedosłuchem. Jak zawsze zachęcamy do zadawania pytań.

Słuch jest jednym ze zmysłów człowieka, o tyle ważnym, że bez słuchu trudno jest nauczyć się języka mówionego, a bardzo często jest to nie możliwe. Pisząc o głuchocie należy więc mieć świadomość, że dziecko może nigdy nie mówić w stopniu takim samym jak ludzie słyszący. Zdolność do rozumienia języka i tym samym przyswojenia mowy zmniejsza się stopniowo w czasie. Mówimy o kilku punktach krytycznych w rozwoju mowy. Pierwsze dwa lata – trzy lata życia to bardzo istotny okres w rozwoju mowy. Jeśli w tym czasie dzieci nie otrzymają stymulacji dźwiękowej będą miały utrudnioną naukę mowy. Przede wszystkim w pierwszej kolejności należy się udać do laryngologa, który przebada nasze dziecko i zleci odpowiednie badania, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Badania:

Otoemisja akustyczna (OAE) – badanie wykonywane w drugiej bądź trzeciej dobie życia dziecka, w szpitalu. Otoemisja sprawdza funkcjonowanie komórek słuchowych w ślimaku. Badanie jest bezbolesne i szybkie. Wnioski: słuch prawidłowy lub do kontroli.

Tympanometria – badanie badające czy w uchu środkowym zbiera się płyn, Badanie jest szybkie i bezbolesne dla dziecka.

BERA – badanie potencjałów z pnia mózgu. Jeśli w otoemisji dziecko otrzyma wynik: do kontroli, otrzymuje skierowanie na badanie BERA. Badanie odbywa się we śnie fizjologicznym dziecka. Poprzez przyklejone elektrody i nałożone na uszy słuchawki rejestruje się odpowiedzi mózgu na bodźce dźwiękowe. Badanie jest bezbolesne dla dziecka, ale długie i może być uciążliwe dla opiekuna. Dziecko musi usnąć do badania więc najlepiej gdy odbywa się w nocy.

Audiometria – badanie dla dzieci starszych, współpracujących. Dziecko siedzi w kabinie i naciska guzik gdy usłyszy dźwięk. Badanie bezbolesne, długość zależy od współpracy ze strony badanego.

Komentarze

Popularne posty